v 21 John 9:1-41 Dunkel diskussion i ljuset av Ljuset


För en predikant vore det fint att få gå från ”Jag är världens ljus” i föregående kapitel till händelsen med den blindfödde framför ögonen i detta kapitel. - I det militära användes den goda utbildningsregeln ”Visa-Instruera-Öva”.  Först beskrivningen (visa) och sedan en instruktiv händelse. För lärjungarna följde också övning. Om detta kan vi läsa mer i evangelierna.
Predikanten får en suverän händelse att anknyta till.
 
Den första frågan som möter oss känner vi igen. Den ligger liksom å gnager och kan komma fram när något svårt drabbar. ”Vad har jag gjort att detta ska hända mig/oss?” Eller ”Undrar vad han/hon gjort, eftersom så mycket olycka drabbar..?” Tack och lov för att inte hinduistiska tankegångar om karma gäller. De utgör till synes det minutiösa systemet som skapar den exemplariska rättvisan. Du får ditt liv efter dina gärningar. Framför allt i återfödelsen. Om hinduismen står för ”rättvisa” så står kristen tro för förlåtelse. Visst kan det vara orättvist på visst sätt, men barmhärtighet och kärlek blir en verklighet.
 
Vi lyssnar till en rad intressanta reaktioner och återkopplingar. För en del är det  viktigare att visa på att Jesus är en falsk profet än att glädja sig över att en blindfödd plötsligt ser. Vi hör också försiktiga uppkäftiga svar på frågor, med en vilja att inte utmana makten för mycket. Känns det igen? Jerusalem Post vill skriva om honom som bryter sabbatsbudet. Flera förhör och intervjuer måste ske. Positionerna i debatten borde klargöras.Aldrig någonsin har man hört att någon öppnat ögonen på en som är född blind.” ”Du är helt och hållet född i synd och du undervisar oss!”
 
Jesus sade: ”Till en dom har jag kommit till denna värld, för att de som inte ser ska se och för att de som ser ska bli blinda.”

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln