v 11 John 3:22-36 Ett farväl och en sammanfattning
Vi tar farväl av Johannes döparen. I gott sällskap med flera andra bibliska personer hamnar han i fängelse. I Matteus evangelium (början på kap 11 och 14) kan vi läsa om en fråga som plågar Johannes i finkan och svaret Jesus ger. Mycket tänkvärt. Så även hur Jesus placerar in Johannes i historien. I kap 14 står det att läsa om en riktigt rå avrättning med bakgrund i politisk makt och avsky för sanningssägare.
Johannes (evangelisten) är dock kvar och vi följer honom vidare. Avslutningen på kapitlet blir något av en sammanfattning av vad vi stött på. Avslutningen på kapitlet kan tyckas svår. I evangeliet liksom i Johannes brev läser vi mycket om Guds kärlek. Hur är det då med vreden? Varje människa som är i kärlekstjänst tror jag känner igen vreden. Vad tänker Läkare utan gränser när det ser ondskans resultat samtidigt som de gör allt för att reparera? Hjälporganisationen som ser korrupta förskingrare? Båtarna som räddar flyktingar, men där man konfronteras med ett stort antal offer som försåg snikna människosmugglare med sina sista tillgångar? Kärleken och vreden hör ihop. – Tron och den nya födelsen sätter oss i ett annat rike med annan ledning – samtidigt som vi lever i världen (men inte av den). De forna fromma och lärde kunde uttrycka det så att ”Gud älskar syndaren, men hatar synden.” Där någonstans finns möjligen förklaringen.
(Veckans bild har missförstått det här med att ”Följa John” ur vår synpunkt (framgår i nedre högra hörnet). Annars är det ju riktigt bra beskrivet..)
.
Kommentera gärna:
Senaste inläggen
Senaste kommentarer
-
Gert » vecka 36 John 21:1-25 Vad rör det dig? Följ du mig!: ”Kära vandrare! Nu har vi text för vandring till och med v36. Så har vi kommit ti..”
-
Gert » vecka 35 John 18:19-31 För att ni ska tro...: ”OM det sista avsnittet kommer upp om några dagar - känn ingen stress. Avsnittet ..”
-
Gert » vecka 34 John 18:1-18 Om inte...: ”Ett kortare avsnitt denna vecka - och det näst sista kapitlet. Dock viktiga fund..”
-
Gert » vecka 33 John 19:16b - 42 Början till slutet men inte slutet: ”På sidan 331 i kommentaren finns ett fint avsnitt om Gamla Testamentet i Johanne..”
-
Gert » vecka 32 John 18:28-18:40 samt 19:1-16a: ”Visst Ingela - utmaningen är stor. Det berättas om fiskynglen en dag simmade til..”
Bloggarkiv
- ► 2016 (34)
”Kom och se..” Det Jesus lever, förkunnar och samtalar om vidgar deras blick så att det ser något mycket annorlunda. I de andra evangelierna kallas det ”Guds rike”. Ingen direkt plats, utan ett rike utan land, men med en regering och regeringsförklaring.
I Lukas 4:14-21 kommer det radikala programmet.
Bit för bit ser man i Lukas (och Johannes) hur ”visionen” fullföljs. Ett rike måste ha ambassadörer (med fullmakt) här kallade apostlar. Dessa får se och pröva – enligt den gamla kända värnpliktspedagogiska supermodellen: ”Visa – instruera – öva..”
Kanske kan man säga att den ”dubbla utgången” ytterst handlar om vilken väg man vill gå. När jag bodde i Hedemora beskrev jag det som att man stod vid rondellen ut vid Statoil (väg 70). Ville man färdas därifrån till Pingbo måste man åka mot Falun nordost. Ville man däremot till Rembo (med raststugan) måste man åka söderut mot Avesta. Vill man till raststugan i Rembo och åker mot Pingbo så kommer man fel. Där finns bara en nedlagd ICA-affär. Om man vill till Rembo – vad hindrar att man åker söderut…till Rembo?
Är det orättvist att den som åker till Pingbo inte får del av raststugan i Rembo? Ibland upplever jag oroande frågor i linje med detta naiva bildspråk. Eller som tidigare i kapitlet (Joh 3) där vi läser:”Och detta är domen: ljuset kom in i världen, men människorna älskade mörkret mer än ljuset..”
Vi kommer fortsättningsvis i Johannes möta människors mycket olika sätt att se på Jesus. Från mycket positiva till totalt negativa och mycket däremellan. Lite förenklat och vågat kan man säga att situationen är rätt demokratisk. Var och en får gott om tid att tänka, men valet vilar på en själv.
Genom min svåger och svägerska fick vi i början på 80-talet veta lite mer om rörelsen Focolare. Vi var med på några samlingar och tog del av filmer, budskap och deras ”Livskompass”. Johannes ev. hade bl.a. en viktig vägledning för de unga flickorna, vars framtid gått upp i rök där de satt i det bombade Trent i norra Italien. Men något hände…
Vill du vet mer läs (på engelska t.ex. bakgrundshistoria: http://www.focolare.org/en/movimento-dei-focolari/storia/
Eller på svenska www.focolare.se (bland annat i menyn ”Om oss”)
Låten heter alltså STEP ACROSS THE LINE.
Vid sådana frågor kunde jag försäkra att det ÄR OMÖJLIGT att indoktrinera till kristen tro. Kyrkliga beteenden, åsikter och former kan lätt inplanteras - men INTE kristen tro. Där finns bara frihet. Jag vet att det finns en del som genom hot, skrämsel och försöker värva, men som sagt det går inte om det gäller Guds rike.
En hjälp på vägen kan man ge - men det slutliga steget kan man aldrig ta åt någon. Jag fick ett härligt stöd på vägen av Don Francisco. Hans underbara låt STP ACROSS THE LINE (tycker jag) ger en bra beskrivning. Du kan hitta den på Youtube. Antingen söka på hans namn och låtens namn. Det finns flera versioner. Den med ett landskap och ett träd som bild är bra för den visar
texten.
(Det verkar svårt att flytta in webbadressen här så det blir en egen kommentar med den - om jag lyckas :) )